Tuesday, June 21, 2011

SELAMAT TINGGAL ROKOK.

Saya mula merokok sekitar tahun 1985 sewaktu berusia 22 tahun. Bermula dengan sekadar mencuba, akhirnya saya menjadi perokok tegar. Sejak beberapa tahun kebelakangan, saya merokok antara 30 ke 40 batang sehari. Dalam tahun 2007, saya cuba berhenti. Cuma sebulan saya bertahan.Lepas tu saya merokok semula.

November tahun lepas, saya betul-betul nekad. Saya dah tak tahan lagi. 26 tahun menyedut tar dan nikotin. 26 tahun mereka yang saya sayangi menyedut asap dari rokok saya. Saya membazirkan RM20 sehari dari pendapatan yang tak seberapa ini untuk rokok. Hanya satu yang perlu saya lakukan yakni mengucapkan Selamat Tinggal Rokok.

21 November 2010 saya telah diperkenalkan dengan Royale Smoke E - Vaporiser (rokok letrik) oleh Megat Bashirun Qhuyum - tunang Raja Farah (sekarang suami. Saya dan Megat sama-sama membeli satu set dengan harga RM200. Sejak menghisap Vaporiser, saya mula meninggalkan rokok Marlboro. Selepas 3 hari menggunakan vaporiser, saya mula rasa tak sedap. Rasanya tak sama macam rokok sebenar.

Hari keempat, saya mula mencari rokok. Sewaktu sampai di kedai, tiba-tiba hati saya berbisik. Kalau dah 3 hari tak hisap rokok, kenapa perlu beli lagi...kenapa perlu hisap balik? Saya terus nekad. Selamat Tinggal Rokok.

Kini saya dah 7 bulan bebas rokok. Saya bahagia tanpa rokok. Semoga saya tidak kembali kepada tabiat buruk itu.



4 comments:

Choy HH said...

Tahniah, tahniah & tahniah buat sahabatku bro Zulkifli ! Nampaknya Tuhan sudah mendengar doa daripada diri sahabat & juga saya.


Teruskan berusaha & saya yakin, hidup yang lebih bermutu menanti diri sahabat.


Semoga bro Zul boleh terus menulis & memberi galakan kepada ramai.


ChoyHH
http://mylifecreation.blogspot.com/

asalbayu said...

Tahniah. Sebenarnya tekad dan semangat yang kuat dalam hati itulah yang membuatkan anda berjaya berhenti merokok. Pengalaman yang sama juga pernah saya alami. Saya menjadi penagih rokok tegar selama 31 tahun dan berjaya mengucapkan selamat tinggal kepada rokok pada 1999. Dalam tempoh tersebut, tidak kurang 20 jenama rokok telah saya rasai sehingga yang belum diberi jenama (kotaknya tiada cap) pernah saya hisap. Ketika mula-mula bertugas di Petaling Jaya mulai 1974 dahulu juga saya pernah menemui rokok berperisa ginseng. Rakan-rakan ketawa bila saya kata itu rokok berubat kerana menurut mereka belum pernah kedengaran rokok jadi ubat. Sepanjang tempoh jadi perokok juga saya pernah menghisap curut, paip,rokok daun bertembakau Jawa. Lebih buruk lagi saya pernah hisap ganja. mujur tak ketagih. Layari http://asalbayu-bangkitsemula.blogspot.com

Syahazli said...

tahniah.....welcome to non smoker club....bayangkan hidup kita jika kita tidak pernah merokok seumur hidup kita.......(saya dah 4 tahun berhenti)

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI