Thursday, July 9, 2009

MENGENANG TOK ITAM - MOYANG SAYA



ITAM BIN HAJI OSMAN
(1887 - 1947)

Allahyarham Itam bin Haji Osman adalah moyang saya yakni bapa kepada datuk sebelah mak saya. Allahyarham dilahirkan dalam tahun 1947 dan meninggal dunia pada 13 Jun 1947 ketika berusia 60 tahun. Beberapa minggu yang lalu, pada 13 Jun 2009, genaplah 62 tahun Allahyarham kembali ke rahmatullah.

Gambar ini saya perolehi daripada Pilgrim Pass For Mecca milik Allahyarham yang kini berada dalam simpanan saya. Allahyarham meninggal dunia beberapa hari sebelum berangkat ke Mekah untuk menunaikan haji.

Tak banyak maklumat tentang Allahyarham yang saya tahu. Sepanjang pengetahuan saya, Allahyarham dilahirkan di Kampung Gunong, Kedah dan menetap di Kampung Permatang, Mukim Gunong. Keturunan Allahyarham dikatakan berasal dari Perak. Allahyarham juga mempunyai ramai saudara mara di Juru, Pulau Pinang.

Allahyarham mendirikan rumahtangga dengan Hambiah binti Junus dan dikurniakan 4 orang anak iaitu Aishah (Tok Wa Cah), Abdullah (Tok Lang Haji Lah), Saad (datuk saya) dan Mat Akhir (Tok Cik). Kesemua anak Allahyarham telah meninggal dunia termasuk datuk saya yang kembali ke rahmatullah pada 1 September 1992.



No comments: